Etäroolipelaamisen ensiaskeleet

20 vuotta…

Niin kauan siihen meni, että jonkinasteisen pakon sanelemana jouduin (lue: pääsin) roolipeliurallani pelaamaan ensimmäisen kerran etänä. Vastustelin irvistellen tapahtumien kulkua, mutta lopulta heittäydyin virran vietäväksi. Se vei minut Discordissa majailevalle hämmentävän yksinkertaisesti nimettylle Roolipelit-palvelimelle, jossa pääsin alusta pitäen ihmettelemään pienimuotoisen ilmiön syntyä. Tämän ilmiön nimi on Etäpelipöytä.

Eihän siihen kauaa mennyt kun ilmaisin tutun pelinjohtajan Facebook-seinällä kiinnostukseni Etäpelipöydällä järjestettävää Blades in the Dark -kertapeliä kohtaan. Pian H-hetki koitti ja nappasin läppärini sekä headsettini mukaan siirtyessäni taloyhtiön hämärään häkkivarastoon (palataan tähän myöhemmin) virittämään pelikuvioita valmiiksi. Alun pelimaailman esittelyn jälkeen loimme hahmomme näppärästi Google Sheetsien päälle rakennettuun Character Keeperiin ja lähdimme suorittamaan keikkaa pelin hengen mukaisesti. Kokemus oli intensiivinen ja silmiä avaava; näinkö hyvin tämä voi toimia?!

Yllä olevasta tekstistä voisi päätellä, että vain jääräpäisyyteni, skeptisyyteni tai vanhankantaisuuteni piti minua ylittämästä tätä kynnystä. Myönnän, asenteissani oli myös vikansa, mutta nämä eivät olleet se suurin este, joka piti minut ennen tätä yksinomaan kasvotusten pelejä nauttivana pöytäroolipelaajana. Etäroolipelaamisen haasteet voivat yllättää ja näin ollen ne eivät välttämättä ole jokaiselle ihan tuttu juttu.

Mutta! Ennen haasteiden kohtaamista, aloitetaan itse käsitteestä…

Mitä on etäroolipelaaminen?

Etäroolipelit jakautuvat karkeasti kahteen pääkategoriaan: reaaliaikaisiin ja ei-reaaliaikaisiin etäroolipeleihin. Näitä voi myös kutsua synkronisiksi ja asynkronisiksi etäroolipelaamisen muodoiksi.

Ei-reaaliaikaiseen etäroolipelaamiseen kuuluvat mm. postipelaaminen (play-by-mail, PBM), jota nykyään harrastetaan sähköpostin ylitse, kirjelarpit, vanhojen aikojen purkkipelit ja nykyaikaisemmat foorumi- ja somepelit. Nämä muodostavat yhdessä erillisen roolipeliryhmänsä, jota kutsutaan tekstiroolipelaamiseksi.

Yksi hieman uudempi tekstiroolipelaamisen tyyppi häivyttää ei-reaaliaikaisen ja reaaliaikaisen rajoja. Tämä on chat- tai pikaviestiroolipelaaminen, eli “tsättiropetus” näin suomalaisittain. Chat-ropetusta voi harrastaa sovitusti niin reaaliajassa kuin tauotetusti vuorottain.

Reaaliaikainen etäroolipelaaminen on yleensä pöytä- tai live-roolipelaamista, joka ei tapahdu samassa tilassa muiden pelaajien kanssa, vaan nimensä mukaisesti etänä, eli merkittävän etäisyyden ylitse. Tämän onnistumiseen käytetään erilaisia moderneja tietoteknisiä työkaluja ja välineitä, kuten chat-keskusteluita, mediajakoja, ryhmäpuheluita, noppabotteja ja virtuaalipelipöytiä. Nämä muodostavat yhdessä kokonaisuuden, joka on mahdollistanut niin pitkien etäisyyksien päähän hajaantuneiden harrastusporukoiden paluun yhteen etäpelipöytien ääreen kuin uusien harrastajien hyppäämisen lajin pariin ilman vaatimusta lähipeliryhmän kokoamisesta.

Näinä kuluvina (korona-)aikoina reaaliaikainen etäroolipelaaminen on myös pelastanut useamman harrastusporukan pelit, jotka ovat tilanteen vakavuuden huomioiden vaarantuneet lähipelaamisen jäädessä kuvioista pois. Lähipelien siirtäminen etäpeleiksi ei useimmiten tapahdu saumattomasti, ja näin ollen päästään takaisin haasteiden pariin…

Yleisimmät haasteet

Siirtymä kasvotusten saman pöydän ääressä pelattavasta pöytäroolipelistä internetin ihmeellisten etäroolipeliratkaisujen maailmaan on loikka, jonka onnistuminen riippuu useammasta tekijästä. Ensimmäiset kolme mahdollista haastekohtaa ovat puhtaasti teknologisia.

Aloitetaan tärkeimmästä, eli välineestä, jota ilman eivät etäpelit onnistu: tietokoneesta tai tietokoneen asemaa hoitavasta älylaitteesta. Nykypäivänä lähes jokainen meistä omistaa jonkinlaisen tietokoneen tai älylaitteen, jolla hoidamme ja pyöritämme arkirutiineja raha-asioiden ja laskujen huolehtimisesta tiedonhakuun ja yhteydenpitoon. Yleensä mikä tahansa tällaisen mahdollistava laite mahdollistaa myös etäroolipelaamiseen, mutta miten hyvin on toinen kysymys. Jos tietokoneesi pyörittää hädin tuskin selainta, jossa on kolme välilehteä auki, niin tämä suorituskykyrajoite heijastuu väkisin myös etäroolipelaamiseen.

Seuraavana haasteena voi tulla vastaan nettiliittymä, joka voi yhtä lailla luoda heikolla suorituskyvyllä harmaita hiuksia. Jo pelkkä viiveen kasvaminen voi lisätä päälle puhumista ja kaistan sakatessa ääni- ja videoyhteydet alkavat helposti pätkimään. Solukämpän jaetun langattoman yhteyden varassa on parempi sopia kämppiksien kanssa, että milloin kaistan pitää olla vapaana etäpelejä varten.

Kolmas haaste liittyy mahdollisiin lisävälineisiin. Headsetin puute voi tuottaa lieveilmiöitä useamman asukkaan taloudessa ja vastaavasti heikkolaatuinen mikrofoni voi saada kanssapelaajat valittamaan huonosta äänenlaadusta. Videoyhteyttä varten on oltava jonkinlainen kamera ja tämä ei jokaisessa soveltuvassa laitteessa ole vakiovarusteena. Toki videoyhteys ei ole vaatimus etäroolipelaamiseen, mutta tämä voi nousta tarpeelliseksi peliporukan toiveiden kautta.

Näiden teknologisten haasteiden lisäksi saattaa vastaan tulla vaihtelevia sopeutumiskipuja ja uusien teknisten työkalujen opiskelun tuottamat tuskat. Etäroolipelaaminen vaatii pelinjohtajalta ja pelaajilta tarkempaa pelietiketin ylläpitoa ja noudattamista. Päälle puhuminen ja muu metelöinti linjoilla voi sotkea melkein minkä tahansa pelitilanteen. Näin ollen toisten puheenvuoroa tulee kunnioittaa ja jättää omat välikommentit joko tekstiksi chattiin tai myöhemmäksi omalle puheenvuorolle.

Pelinjohtajat kohtaavat tiukemman valokeilan säätelyn lisäksi myös uusien työkalujen oppimiskäyrät. Tehokkaaksi etäpelinjohtajaksi tuleminen vaatii työtä ja useammat analogiset temput pitää pystyä digitalisoimaan, oli kyse sitten kartoista tai propeista. Jos tietotekniikan kanssa on peukalo keskellä kämmentä, tai digitaalisen aineiston tuottaminen tuntuu liian työläältä, niin on parempi pitäytyä rajoitetussa arsenaalissa työkaluja ja menetelmiä millä vetää etäpelejä. Ainakin aluksi.

Vähemmän tunnetut haasteet

Mitenkäs sitten ne yllättävämmät haasteet, joiden tunnistamiseen ja ymmärtämiseen aiemmin tekstissä viittasin? Palataan häkkivarastoon…

Omassa taloudessani elää kanssani pieni ihmisotus, joka voi välillä aiheuttaa kaikenlaiseen kotona tekemiseen pienempiä tai isompia yllätyskäänteitä! Uteliaisuudellaan ja ajoittaisella huomion kipeydellään hän, alle kouluikäinen tyttäreni, saattaa 95% todennäköisyydellä hankaloittaa tehtäviäni pelinjohtajana sekä tehdä joidenkin pelien pelaamisesta epäsoveliasta hänen ollessaan läsnä (lue: miltei kaikkien mistä pidän). Asunnossa, jossa ääneen puhuminen kantautuu kohtalaisella selvyydellä asunnon poikki huoneesta toiseen, ei ole paikkaa johon vetäytyä etäpelaamaan rauhassa. Nukkumaan käynnin jälkeen headsettiin hölöttäminen ei maistu, koska kuka nyt toisen unta haluaisi häiritä?! Näin ollen, ainoa paikka mihin mennä on taloyhtiön lämmitetty häkkivarasto!

Mörk Borgia asenteelle häkkivarastossa!

Jos siis omassa kodissa pelaaminen ei onnistu, niin onko mieltä etäpelata, jos kämpästä joutuu poistumaan ikään kuin “välimatkapelaamaan”? Tämä riippuu yksilöstä, mutta on varmasti merkittävä haaste kenelle tahansa, joka tämän tilanteen kohtaa.

Yksilöllistä on myös sopeutuminen siihen, että etäpelatessa ei saa vastaavaa palautetta kanssapelaajilta kuin lähipelatessa. Kun ihmisten välisestä monitahoisesta viestinnästä poistetaan kaikki ylimääräinen ja jäljelle jää vain hallitulla push-to-talk-toiminnolla suoritettu ääniviestintä, niin kokemus voi muuttua radikaalisti osalle harrastajista. Ilmeet, eleet, katseet, ylimääräiset äännähdykset (*le gasp!*) ja sivukommentit (“aijaijai!”) voivat olla se suola, jonka poistaminen lässähdyttää koko kokemuksen tai tekee siitä muulla tavoin epämiellyttävän. Onneksi videoyhteys ja ryhmän harjaantuneempi äänikanavan hallinta voivat tuoda takaisin paljon sitä mitä pelkässä hallitussa ääniviestinnässä menetetään. Silti, ennen kuin näitä kohti voidaan mennä, niin kaikilla pitää olla niin tekniikka kuin etiketti hallussa sekä tietenkin halu käyttää videoyhteyttä etäroolipelatessa.

Yksilölliset eroavaisuudet voivat tuoda lukuisia muitakin haasteita esiin. Tämä pätee yhtälailla lähipeleihin kuin etäpeleihin. Toisille etäpelit voivat tuntua hyvin stressaavilta, kun taas lähipeleissä he osaavat ottaa rennosti. Osalle etäpeleihin keskittyminen on vaikeampaa, kun lähipelissä he ovat täysillä mukana. Toisilla nämä ovat taas päin vastoin. Haasteilta pääsee harvoin täysin pakoon, oli minkälainen porukka tahansa.

Haasteiden voitto vai voittaminen?

Miten haasteet sitten voitetaan vai voivatko ne kaataa koko kokemuksen? Homma lähtee siitä liikenteeseen, että haasteet tunnistetaan ja syyt niiden takana hahmotetaan, jonka jälkeen ne on hyvä tuoda esille kaikille muille omassa vakiporukassa, jos tällainen löytyy. Erityisesti ei-tekniset haasteet on hyvä kohdata yhdessä, että saadaan kaikille mukavat pelit aikaiseksi.

Teknisten haasteiden ylittäminen voi vaatia yksinkertaisesti raakaa rahankäyttöä, että välineet tai yhteydet saadaan kuntoon. Jos investointi tähän tuntuu liialliselta, niin silloin on pärjättävä niillä mitä on. Jos kuitenkin etäroolipelaaminen on sinun THE JUTTU, niin näkisin ihan fiksuna liikkeenä laittaa fasiliteetit sen mukaisiksi, vaikka se jotain kustantaisi.

Usein kanssaharrastajan haasteet voivat yhtälailla muuttua sinun haasteiksi, kun yhteydet pätkii, ääni kuuluu huonosti tai osallistuminen kärsii sosiaalisesti etäolosuhteista tavalla tai toisella. Tällöin on hyvä kohteliaasti ilmaista, että tilanne on havaitusti haastava, koska vaitiolo saattaa pilata koko session. Tiedä vaikka tällä motivoisi pelaajaa kytkemään nettikaapelin kiinni koneeseen, ottamaan headsetin käyttöön (vaikkapa kännykän handfreen muodossa) tai jättämään pelin ohella tapahtuvan nettisurffailun pois. Tässä on tärkeää huomioida, että ei lähde vaatimaan kanssapelaajilta mitään ylimääräistä, oli se sitten paremman headsetin hankkimista taikka selvempää artikulointia. Toisin sanoen: don’t be a dick.

Kaikkia haasteita ei välttämättä voida voittaa. Kaikilla ei ole taloudellinen tilanne niin hyvä, että saisi tietokoneen uusittua, nettiyhteyden kuntoon tai kunnollisen headsetin hankittua. Kaikilla ei keskittyminen riitä samalla tavalla etäpeluuseen kuin lähipeluuseen, eikä kaikille se ole yhtä luontevaa, eikä tule olemaan. Näin asiat vaan välillä menevät ja sekin tulee yhtälailla tunnistaa ja hyväksyä.

…mutta kuinkas sitten kävikään?

Itselläni on nyt kahdeksan sessiota takana: kolme pelinjohtajana ja viisi pelaajana. Iltaisin häkkivarastoon livahtamiseen on jo tottunut, niin oudolta kuin tuo kuulostaa. Kokemukset ovat olleet rikastuttavia, mutta alkuinnostuksen haihduttua ikävä lähipeleihin on palannut väkevämpänä.

Niin omat kuin muiden haasteet ovat olleet tämän latistumisen takana, mutta merkittävin tekijä on ollut tunne, että aloitan etäpeleissä pelinjohtajana ihan nollasta. Epäintuitiiviset työkalut (katson sinua Roll20.net) yhdistettynä ajanpuutteeseen ja pakotetusta tilanteesta kumpuavaan turhautumiseen ovat murhaa uuden opettelulle. Lisäksi huomaan usein pelitilanteissa kaipaavan elekielen tuomaa visuaalista palautetta kanssapelaajiltani, jonka avulla pysyisin paremmin kärryillä kaikkien fiiliksistä. Pelinjohtaessa tästä kumpuava epävarmuus väkevöittää epäonnistumisen pelkoa, ja näin rento hauskanpito muuttuu stressaavaksi suorittamiseksi…

Tämä ei tarkoita, että tämä oli tässä. Satunnaisena etäpelaajana jatkan, mutta reaaliaikaisten etäpelien pelinjohtaminen on toistaiseksi hiatuksella. Kenties kesälomalla sitä ehtii syventymään paremmin tähän uuteen työkalupakkiin.

Ultimaattisin haaste on lopulta oman epävarmuuden kohtaaminen ja ylittäminen, niin uuden opettelussa kuin uusissa sosiaalisissa tilanteissa.

Lisää etäroolipeleistä…

Haluan lopuksi jakaa muutaman loistavan linkin etäroolipelaamisesta kiinnostuneille, koska itselläni moni asia jäi pelkiksi pintaraapaisuiksi. Alta siis kliksutteleen!


P.S. Kiitos lukemisesta!

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s